De struggle van hapjes


Heb je net het schema van melk geven onder de knie (af en toe dan..), is je baby oud genoeg voor hapjes. Welke hapjes? Wat geef je dan? Hoe veel geef je? Weet ik veel..

De oefenhapjes waren nog wel oké. Iedere dag een hapje en een week hetzelfde om aan de smaak te wennen. En oja beginnen met groente, want fruit is zoeter, vinden baby’s lekkerder. Onze baby is op een andere planeet geboren denk ik. Bij appel trekt hij een vies gezicht en voor banaan doet hij tegenwoordig zijn mond niet eens meer open. Bloemkool en broccoli zijn daarentegen niet aan te slepen. Is het bakje leeg, is het brullen geslagen. Met wortel moet je dan weer niet aankomen. Te zoet denk ik.. Agh wel weer fijn voor de vlekken.. 

Ja die oefenhapjes. Leuk, grappig en bijzonder. Maar toen werd hij ouder en werd het een onderdeel van zijn voeding. HELP. 

Ik ben lid van een facebookgroep. Heel fijn, want meestal krijg je de beste adviezen op je vragen. Of nouja, lees je mee met de beste adviezen op de vraag van een ander waar jij dan ook wel weer iets aan hebt. Laten we eerlijk zijn.. Ik ben namelijk niet zo van het vragen. Bang dat het een domme vraag is en ik het eigenlijk al lang hoor te weten. 

Zo zag ik dus allemaal foto’s langskomen van etende kinderen. De een at een maisvinger de ander een boterham met pindakaas. De meeste dronken veel minder melk en waren over op vaste voeding. Oeps. Doe ik het fout? 

Google is mijn beste vriend, dus ook nu zocht ik naar een voedingsschema voor kinderen van 6 maanden. Ik zal je zeggen. Overal staat iets anders. Lekker globaal allemaal. Nergens schiet je ook maar een beetje mee op. Groentehapje, fruithapje en af en toe wat brood. Oké. Dat deed ik. Top. 

Toch weer die twijfel. Toch maar een vraag stellen in de facebookgroep. En ja hoor. De eetschema’s en adviezen stroomden binnen. De een at brood met chocopasta en limonade, de ander vooral nog melk. Veel kinderen waren al momenten van de melk overgestapt naar vaste voeding. Ik voelde de onzekerheid toenemen. Hoe moet ik zorgen dat Teun niks te kort komt?

Agh zak erin. Ik besloot de reacties naast me neer te leggen en zelf te voelen wat goed voelt. En dus krijgt Teun tegenwoordig in de ochtend brood (zonder beleg), in de middag een fruithapje en in de avond een groentehapje. Verder vooral nog melk. En af en toe iets extra’s. Zoals vanmorgen toen hij mijn rijstwafel uit m’n handen trok en in zijn mond propte. 

Zien we volgende week wel weer verder.. 

Liefs van Laura