Slaaptips voor baby’s (en papa’s en mama’s)

Teun ligt te brabbelen in zijn bed. Hij is wakker. Mama niet. Zuchtend na een nacht erin eruit erin en er weer uit, kijk ik op mijn wekker. Half 6 in de ochtend. Met tranen in mijn ogen draai ik mij om naar Tommy. Wil jij gaan? Ik trek het even niet meer. 

Een uur later sta ik ook op. Vrolijk moet ik erbij zeggen, want het slaaptekort is vooral in de hele vroege ochtend en in de avond duidelijk aanwezig. De rest van de dag gaat het goed, ben ik vrolijk en blij. Zo erg zit ik er gelukkig ook weer niet doorheen. Ik besluit dat het tijd is voor hulp. Eventueel een slaapcoach. Tijd is voor tips. Ik weet het even niet meer. Wij weten het even niet meer. Ik zet een berichtje op Instagram en de reacties zijn overweldigend. Lieve woorden, complimenten en tips stromen binnen. Met een grote meerderheid die aangeeft een slaapcoach te proberen. Ook ontvang ik veel berichtjes met de vraag om tips te delen. 

Voor al die andere vermoeide moeders (en vaders) die zichzelf uit bed slepen bij de zoveelste nacht van die kleine nachtbraker, deze is voor jullie. 

Hier een selectie van alle tips die ik heb gekregen, die meer of minder bij mij passen. Meer of minder bij jou zullen passen. Kijk vooral wat voor jou werkt. Ik heb ze nog lang niet allemaal uitgeprobeerd. Die slaapcoach is even op de lange baan geschoven. Eerst deze tips maar eens proberen.

~Een veelvoorkomende tip is het bureau snuggles en dreams. Een organisatie met slaaptips via instagram en boeken over slaap.
~Een beetje pap in de avondfles, zodat er een iets betere basis is voor de nacht. 
~Speciale etherische olie toevoegen aan de routine. Dat helpt bij het in slaap vallen en doorslapen. 
~Meditaties voor baby’s (en mama’s) van meditation moments. Zij hebben speciale kindermeditaties voor het slapen. Let op dat je zelf niet in slaap valt! Dat zou mij kunnen gebeuren laten we eerlijk zijn.. 
~De speen een beetje nat maken. Helpt voor wat vocht in het mondje. 
~Goed kijken naar de routine. Is deze iedere dag hetzelfde, zodat je kindje weet dat hij de nacht ingaat. Bij ons is dat in de avond: fles beneden, dan naar boven. kleding uit, schone luier aan, insmeren/ masseren met zalf, pyjama aan, slaapzak aan, tanden poetsen, boekje lezen en knuffelen, slaapliedje zingen en ondertussen Teun in bed leggen, knuffeldoekje geven, speen (zijn de meningen ook over verdeeld), witte ruis aan, kus en gaan. 
~De laatste fles beneden geven i.p.v. boven, zodat de fles geen slaapassociatie zal worden. 
~In de nacht niet tegen je kindje praten, als je hem verschoont, troost of voeding geeft. Hij moet weten dat het nog nacht is. 
~Je kindje wat vaster leggen in bed, zodat hij niet alle kanten op rolt. Bijvoorbeeld met het nunki laken van fedde en kees. Of gewoon het laken om het bedje rollen. 
~Het bedje op een andere plek in de kamer zetten. 
~Een nacht naar de oppas en zelf lekker doorslapen. 

Nou je begrijpt het.. Het volgende dilemma klopte op de deur. Want wat gaan we proberen? Op dit moment is het ritmeboekje van snuggle en dreams aangeschaft, heb ik aan de hand van dit ritme een ritme voor Teun gemaakt en op papier gezet en zijn we dat de afgelopen 4 dagen aan het proberen. En wat denk je? Zijn slaapmomenten overdag gaan al beter. Eindelijk tijd voor mezelf. (En de was en afwas). Winst!

Nu de nacht nog, want dat is,ondanks de pap in zijn avondfles, nog een dingetje. Wij gaan door met dit ritme, het uitproberen van andere tips en brengen Teun binnenkort in een weekend lekker een nachtje weg. 

Succes met slapen.. En onthoudt.. Je doet het goed mama.. (en papa). 

Liefs van Laura